Proč se neučit zábavným způsobem, když je tolik možností?

Škoda

3. října 2007 v 17:48 |  Auta
Historie této značky začala v době, kdy dva cyklisty, Václava Laurina a Václava Klementa, naštvala reakce německé firmy na jejich reklamaci vadného jízdního kola. Rozhodli se založit svou vlastní firmu, a tak v roce 1899 začíná rozjíždět svou činnost firma Laurin & Clement. Nejprve vyrábí jen jízdní kola, kvůli čemuž ji původně zakládali, ale potom se začínají dělat i motocykly, po kterých je stále větší poptávka. Nakonec ale skončí u výroby aut. První model, vyrobený v roce 1905, se jmenuje Voiturette A, a okamžitě se stává trhákem. V roce 1907 se díky komerčnímu úspěchu firma mění na akciovou společnost. Za první světové války se stává součástí válečné výroby. Avšak po válce se znova vzchopí, a vyrábí nejen osobní automobily, ale také nákladní auta či letecké motory. V roce 1925 se spojují se strojírenskou firmou Škoda, což znamená změnu jména firmy i znaku.
Ani této firmě se ovšem nevyhnula velká hospodářská krize, během které došlo i na změnu názvu ze Škoda na Akciová společnost pro automobilový průmysl - ASAP, ani narušení druhou světovou válkou. Po té se ovšem firma znova rozjela, ale opět s jiným názvem, protože po jejím oddělení od plzeňské části byla přejmenována na Automobilové závody, národní podnik, Mladá Boleslav (AZNP Mladá Boleslav). Kvůli omezeným možnostem styku se zahraničím je postupně patrné zaostávání v moderních technologiích.Automobily Škoda nejsou na západních trzích schopné konkurovat ostatním společnostem, a významně se prodávají pouze ve východním bloku. V roce 1989 bylo rozhodnuto, že se přijme nový, silnější zaharaniční partner, jímž se stala v roce 1990 automobilka Volkswagen, v jejímž koncernu je Škoda dodnes. Dalšími koncerny jsou VW, Seat a Audi. Škoda byla ovšem opět přejmenována, a to na název Škoda, automobilová akciová společnost. 13. července 2006 vyrobila tato automobilka již desetimiliontý vůz v historii značky.


Značky
  • 1905 - L&K A ("Voiturette")
    1906 - L&K B, C, D, E
    1907 - L&K B2, C2, F, FF, FC, HO, HL
    1908 - L&K BS, FCS, G
    1909- L&K DL, DO, FDL, FDO, EN, FN, GDV, RC, FCR, L, LO
    1910 - L&K ENS
    1911 - L&K K, Kb, LOKb, LK, S, Sa
    1912 - L&K DN, RK, Sb, Sc
    1913 - L&K M, Mb, MO, MK, 400, O, OK, Sd, Se, Sg, Sk
    1914 - L&K Ms, Sh, Sk, T, Ta
    1916 - L&K Si, Sl, Sm, So, 200, 205
    1917 - L&K Md, Me, Mf, Mg, Mh, Mi, Ml, 300, 305
    1920 - L&K MS, 540, 545, L&K - Škoda 545
    1921 - L&K MK 6, 445, 450
    1922 - L&K A, 100
    1923 - L&K 500, 505, Sp, 210, 105, 150, L&K - Škoda 500, 505, 505 N, 150
    1925 - L&K - Škoda 120, 110, 115, 350
    1926 - L&K - Škoda 550, 550 N, 360, Škoda - Hispano Suiza
    1927 - L&K - Škoda 125
    1928 - Škoda 4 R
    1929 - Škoda 6 R, 430, 430 D, 645, 860, 154, 104, 104/II, 304, 304 N, 304 ND, 306, 306 N, 306 ND, 306 K, 306 NK, 504, 506, 506 N, 506 ND
    1930 - Škoda 422, 206, 206 D, 206 DN, 404 D, 404 DN, 404 DND, 404, 404 N, 404 Nd, 606 D, 606 DN, 606 DND
    1931 - Škoda 633
    1932 - Škoda 637, 637 D, 637 K, 650, 932
    1933 - Škoda 420 - Standard
    1934 - Škoda 420 - Rapid, 418 - Popular, 420 - Popular, 640 - Superb, 406 D, 406 DN, 406 DND, 406, 406 N, 406 Nd, 656 D
    1935 - Škoda 935, Popular Sport - Monte Carlo (typ 909), Rapid Six (910), Rapid (901, 914), 254 D, 254 G, 806 D
    1936 - Škoda Favorit (904), Favorit 2000 OHV (923), Superb (902, 913), 903
    1937 - Škoda Sagitta (911), Popular OHV (912)
    1938 - Škoda Popular 1100 OHV (927), Rapid OHV (922, 939R), Superb OHV (924), 532
    1939 - Škoda Popular 995 (937), Superb 4000 (919), 100 (942), 150 (943), 256 B, 256 G, 536, 706, 706 N, 706 ND
    1940 - Škoda Popular 1101 (938), 903
    1941 - Škoda Rapid 2200 (953), Superb 3000 - KFZ 15 (952)
    1942 - Škoda RSO - Radschlepper OST (Porsche 175)
    1946 - Škoda 706 R, 706 RO, Tudor 1101 (938)
    1948 - Škoda VOS, Škoda VOS-L
    1949 - Škoda Sport (966)
    1950 - Škoda Supersport (966), Tudor 1102
    1951 - Škoda MOŽ-2 (972), Tatra 600 (Tatraplan)
    1952 - Tatra 805, Škoda 973, 1200 (955), 1201 (980)
    1955 - Škoda 440 (970), 445 (983)
    1957 - Škoda 450 (984), 1101 OHC (968)
    1959 - Škoda Octavia (985, 702),Octavia Super (993, 703), Felicia (994)
    1960 - Škoda Octavia TS (995)
    1961 - Škoda Octavia 1200 TS(999), Škoda Octavia Combi(993 C, 703 C, 704), 1202 (981)
    1963 - Škoda Felicia Super (996),
    1964 - Škoda F3, 1000 MB (990, 721), 1000 MB de Luxe (990, 721)
    1966 - Škoda 1000 MBG de Luxe (710), 1000 MBX de Luxe (990 T)
    1967 - Škoda 720, Škoda 1100 MB de Luxe (715), 1100 MBX de Luxe (723 T)
    1968 - Škoda 1203 (997, 776)
    1969 - Škoda 100, 100 L (722), 110 L (717), 110 LS (719)
    1970 - Škoda 110 R (718-K)
    1971 - Škoda 120 S, 120 S Rallye (728)
    1975 - Škoda 130 RS (735)
    1976 - Škoda 742 105 S, 105 L, 105 GL, 105 SP, 120, 120 L, 120 LE, 120 LS, 120 GLS, 120 LX
    1981 - Škoda Garde(743), Rapid (743), Rapid 130 (747), 135 Rapid (747), 136 Rapid (747)
    1984 - Škoda (742) 105S, 105L, 105GL, 120L, 120LS, 120GLS, 120LX, 130 LR, 130 L, 130 GL , 135 L, 136 L, 135 GL, 136 GL (745), 120, 130 L, 130 GL , 135 L, 136 L, 135 GL, 136 GL
    1988 - Škoda Favorit (136 L, 136 LS, 135 L/LX/LE, 135 LS/GLX)
    1991 - Škoda Forman (136 L, 136 LS, 135 L/LX, 135 LS/GLX), Pick-up, Praktik, Van Plus (135 L/LX, 135 LS/GLX)
    1994 - Škoda Felicia (LX, GLX)
    1995 - Škoda Felicia Combi (LX, GLX)
    1996 - Škoda Octavia (LX/Classic, GLX/Ambiente, SLX/Elegance, RS, 4×4)
    1997 - Škoda Felicia Fun
    1997 - Škoda Felicia (SLX 1.6)
    1998 - Škoda Octavia Combi (LX/Classic, GLX/Ambiente, SLX/Elegance, RS, 4×4)
    1999 - Škoda Fabia (Classic, Comfort/Ambiente, Elegance, RS)
    2000 - Škoda Fabia Combi (Classic, Comfort/Ambiente, Elegance)
    2001 - Škoda Fabia Sedan (Classic, Comfort/Ambiente, Elegance)
    2001 - Škoda Superb (Classic, Comfort, Elegance, Laurin&Klement)
    2004 - Škoda Octavia II Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement, RS)
    2005 - Škoda Octavia II Combi (Classic, Ambiente, Elegance, Laurin&Klement, 4×4, Scout, RS)
    2006 - Škoda Roomster (Roomster, Style, Sport, Comfort)
    2007 - Škoda Fabia II( Fabia, Classic, Ambiente, Sport, Elegance)
Škoda auto má v současné době tři hlavní závody, z čehož jsou všechny tři v České republice. Jeden je ve Vrchlabí, druhý v Mladé Boleslavi a třetí v Kvasinách. Výrobní závody jsou pochopitelně i jinde, třeba v Bosně a Hercegovině, Ukrajině, Kazachstánu, Číně nebo Rusku.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Anketa

Které auto z těch, která tu zatím byla, máte nejraději?

Citroën
Peugeot
Škoda
Seat
Audi
Lamborghini

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama